Լրագրողների հոգեբանական պատրաստությունը․ տեղահանված արցախցիներին ընդունած Վայքի եւ Գորիսի կենտրոններում աշխատելու փորձը
*Այս աշխատանքը գրված չէ մասնագիտական առանձին խորհրդատվության հիման վրա, հեղինակը չունի հոգեբանի կրթություն, եւ ներկայացված տեքստը լրագրողական աշխատանքի փորձառության վերլուծություն է։
2023թ․ Արցախից բռնի տեղահանված անձանց Հայաստանում ընդունելու համար ստեղծվել էին երկու մեծ կայաններ՝ Գորիսի եւ Վայքի ընդունման կետերը։ Արցախի 9-ամսյա բլոկադան, Արցախի վրա ադրբեջանական վերջին հարձակումը լուսաբանելու լարված աշխատանքից հետո պետք էր մեկնել ընդունման կետեր, որտեղ հազարներով գալիս էին հոգեբանական ծանրագույն վիճակում գտնվող մարդիկ, որոնց հետ պատահածը ամենեւին հնարավոր չէր դիտարկել միայն որպես կողքից նայող կամ օտարի հետ պատահած մի բան։
Սեփական պատերազմը, սեփական գաղթը, սեփական հումանիտար աղետը լուսաբանելը հեշտ չէ, որովհետեւ այդ ողբերգություններն անանձնական չեն, եւ, ընդհանրապես, դրանք առաջին հերթին առնչվում են պարզապես մարդուն։
Infocom-ի խմբագրությունում որոշումները կայացվում են ընդհանուր քննարկումների արդյունքում։ Ինչպես մյուս ճգնաժամային իրավիճակներում, այնպես էլ տեղահանության լուրն իմանալուն պես ծավալվեց քննարկումը, թե ինչպես է աշխատելու խմբագրությունը, ովքեր են աշխատելու տեղից, ովքեր են մեկնելու Գորիս եւ Վայք, եւ այլն։ Եթե, օրինակ, պատերազմի կամ բողոքի ակցիայի դեպքում այդ որոշումն ավելի հեշտ էր կայացվում, որովհետեւ խմբագրության թիմի անդամներն ունեն որոշակի փորձ, ապա այս դեպքում կարծես բոլորը ծանր մտայնության մեջ էին՝ պատրա՞ստ ենք մենք այդ իրավիճակում աշխատելուն, թե՞ ոչ։ «Ախր մենք ցեղասպանություն լուսաբանելու փորձ չունենք»,- Գորիս մեկնելուց առաջ սա էր, որ հնչեց իմ գործընկերներից շուրթերից։ Բայց մասնագիտական պատասխանատվությունը այլ տարբերակ չէր թողնում։
Ինքս առաջին պահին հրաժարվեցի մեկնել Գորիս, որովհետեւ համարեցի, որ հոգեբանորեն պատրաստ չեմ․ ի՞նչ պիտի նկարել, ո՞ւմ հետ պիտի խոսել, խոսելիս ի՞նչ ասել եւ ինչպե՞ս դիմադրել հոգեբանական այդ ճնշմանը։ Միայն 2 օր անց, այս հարցերը մանրամասն քննարկելուց հետո սեպտեմբերի 27-ին երկու գործընկերներիս հետ մեկնեցի Վայք։ Մինչ այդ մեր մյուս աշխատակիցները առաջին օրից աշխատում էին Գորիսից։
«Երբ խմբագիրս հարցրեց՝ պատրա՞ստ եմ արդյոք մեկնել Գորիս, իմ առաջին միտքն էր՝ արդյո՞ք ես կկարողանամ։ Հաշվի առնելով, որ առօրյայում շատ հուզական եմ՝ մտավախություն ունեի, որ հույզերս ինձ կխանգարեն։ Սակայն փորձը ցույց է տալիս (այդպես էր նաեւ պատերազմը լուսաբանելիս), որ աշխատանքի ընթացքում կարողանում եմ չտրվել հույզերին. կարծես պատ դնեմ իմ եւ հույզերի միջեւ եւ մտածեմ միայն իմ մասնագիտական պարտականությունների մասին»,- պատմում է Infocom-ի լրագրող Միլենա Խաչիկյանը, որն աշխատում էր Գորիսի ընդունման կետից։
Միայն պատերազմների կամ արտակարգ իրավիճակների ժամանակ չէ, որ մեր առողջությանը սպառնացող վտանգներ կարող են լինել։ Մի դեպքում այդ սպառնալիքները ֆիզիկական անվտանգությանը կարող են վերաբերել, այլ դեպքերում՝ հոգեբանական։ Հատկապես ողբերգություններ լուսաբանելիս լրագրողները մշտապես կանգնած են նման ռիսկի առաջ։
Լրագրողները շատ հաճախ են շփվում տուժածների, խոցելի վիճակում գտնվող անձանց հետ, ուստի կարեւոր է այդ մարդկանց հետո զրուցելիս ունենալ որոշ հմտություններ՝ նրանց ավելի ուժգին չխոցելու համար։
Առաջին պայմանը, որ, հավանաբար, պարտադիր է, դա անկեղծ կարեկցանքն ու փոխըմբռնումն է։ Տուժածի հետ զրուցելիս հարկավոր է մնալ հարգալից եւ նրբանկատ։ Վիշտ ունեցող մարդն առաջին բանը, որ սպասում է, մեր ձայնագրիչը չէ։ Լավ է սկզբում հետաքրքրվել նրա վիճակի մասին, հարցնել՝ ի՞նչ անհապաղ կարիքներ ունի, հետո նոր հասկանալ՝ արդյոք պատրա՞ստ է խոսել ու պատմել իր պատմությունը։
Երբեք մի փորձեք ակցանով քաշել պատմությունը եւ մի փորձեք նսեմացնել նրա ապրածը։ Հիշեք, որ դուք քննիչ չեք եւ հարցախեղդ մի արեք զրուցակցին, խուսափեք նաեւ ասել, թե դուք գիտեք՝ ինչ է նա զգում։ Ընդհանրապես լավ միտք չէ մխիթարելու համար ասել «կարող էր եւ ավելի վատ լինել» եւ մի արեք անհարկի կատակներ, դրանք սթրեսում գտնվող մարդուն օգուտ չեն տա։
Սթեսային վիճակում գտնվող անձը կարող է անկանխատեսելի արձագանքներ ունենալ։ Դրանք կարող են արտահայտվել վիրավորական բառերի, բղավոցների, անգամ հայհոյանքի տեսքով։ Նման դեպքերում պետք չէ նույն կերպ արձագանքել, ավելի լավ է հանգիստ թողնել մարդուն եւ չխորացնել լարումը։
«Ես մոտենում էի նստարաններին, մայթերին, ինչ-որ անկյուններում համեմատաբար ազատ, սպասողական վիճակում գտնվող մարդկանց, հարցնում, թե ինչպես են, ինչի կարիք ունեն՝ փորձելով նախ ցույց տալ, որ ապրումակցում եմ եւ պատրաստ եմ հնարավորության դեպքում օգտակար լինել․ մի բան, որ մասնագիտական գործունեության ընթացքում, որպես կանոն, չեմ անում՝ պահպանելով առավելագույն չեզոքություն»,- ասում է Միլենա Խաչիկյանը՝ շարունակելով, որ միայն այն բանից հետո, երբ համոզվում էր, որ զրուցակիցը կայուն հոգեվիճակում է, նոր հարցնում էր՝ կցանկանա՞ն պատմել իրենց պատմությունը․
«Եթե համաձայնում էին խոսել տեսախցիկի առջեւ, կանչում էի օպերատորին, եթե համաձայնում էին խոսել առանց տեսախցիկի, պարզապես ձայնագրում էի՝ տեղեկացնելով, որ ձայնը չի օգտագործվելու, պարզապես հիշելու եւ գրի առնելու համար է։ Կային մարդիկ, որոնք հակված էին խոսելու ամենայն մանրամասնությամբ, կարծես կարիք ունեին, որ ինչ-որ մեկը լսի իրենց, եւ կային այնպիսիք, որոնք ընդհանրապես չէին ցանկանում խոսել, ինչը, իհարկե, հասկանալի էր։ Եթե երկմտանքի մեջ էին, մեկ անգամ փորձում էի բացատրել, որ իրադարձությունները վավերագրելու տեսանկյունից իրենց պատմությունը շատ կարեւոր է, բայց եթե կտրուկ մերժում էին, ըմբռնումով էի մոտենում եւ չէի փորձում համոզել»,- պատմում է լրագրողը։
Հարկ եղած դեպքում սթրեսային վիճակում գտնվող անձին առաջարկեք ձեր օգնությունը կարողությունների շրջանակում։ Վայքի ընդունման կետում աշխատելիս, օրինակ, մենք մոլորված մարդկանց ուղեկցում էինք ընդունման կետ, կամ տրամադրում էինք հեռախոս՝ հարազատների հետ կապ հաստատելու համար, կամ հայտնում էինք անհրաժեշտ տեղեկություններ՝ որտեղ կա սնունդ, ուր պետք է մոտենալ եւ այլն։ Մի տվեք օգնության խոստումներ, որոնք չեք կարող իրականացնել։
Նկատի ունեցեք, որ սթրեսային վիճակում գտնվող մարդը կարող է համաձայնել խոսել ձեզ հետ, կարող է պատմել շատ մանրամասնություններ, համաձայնել լուսանկարվել, երեւալ տեսանյութում, բայց ձեր հետագա հրապարակումը նրան ցավ պատճառի կամ նույնիսկ վտանգավոր լինի նրա համար։ Ուստի ծանրութեթեւ արեք՝ հասկանալու՝ այդ համաձայնությունը տրվել է պահի տա՞կ, թե՞ որոշումը եղել է կշռադատված։ Ձեր պատասխանատվության բաժինն այստեղ շատ մեծ է, դրա համար նախ մանրամասն բացատրեք, թե ինչ հրապարակում եք անելու, ինչ եք օգտագործելու, որ լուսանկարներն եք հրապարակելու, անձի ասած խոսքերից ինչն եք գրելու, կրկնակի ճշտեք համաձայնությունը, եւ վերջում անպայման ձեզ հետ կապ հաստատելու տվյալներ հաղորդեք։
Գիտակցելով լրագրողի աշխատանքի բնույթը՝ ցանկալի է հաճախ մտորել, թե մենք ինչպես ենք արձագանքում սթրեսին, ինչպես է այն արտահայտվում, նման իրավիճակներում ինչպես է դրսեւորվում մեր օրգանիզմը, ինչպես ենք հաղթահարում սթրեսը, ինչն է մեզ օգնում թոթափել լարումը եւ այլն։ Որքան շատ ուշադրություն դարձնեք այս հարցերին, այնքան ձեր արձագանքները կլինեն կանխատեսելի եւ ինքնօգնությունն ավելի հեշտ կլինի։
Հարցրեք ինքներդ ձեզ՝ սթրեսային իրավիճակներում դառնում եք ավելի ինքնամփո՞ք, կամ գուցե փորձում եք չմտածե՞լ անհանգստացնող խնդրի մասին, կամ էլ մարտնչո՞ւմ եք դրա դեմ։ Միայն այն դեպքում որոշեք աշխատել սթրեսային իրավիճակում, երբ վստահ կլինեք, որ կարող եք դիմակայել լարմանը եւ հաղթահարել սթրեսը։
Վերը նշված հարցերին պատասխանելուց հետո Infocom-ի խմբագրությունն անցավ աշխատանքի պլանավորման փուլին։ Մենք ամենայն մանրամասնությամբ քննարկեցինք, թե ինչ բովանդակության համար ենք մեկնում ընդունման կետեր, ում հետ ենք փորձելու զրուցել, կամ առհասարակ պե՞տք է խոսել մարդկանց հետ, թե՞ միայն վավերագրել այն, ինչ կատարվում է։
Մենք հստակ պայմանավորվեցինք, որ մշտական կապ ենք պահպանելու խմբագրության աշխատակազմի հետ՝ պարբերաբար քննարկելու իրավիճակը, ինչ-որ առանձին նյութեր պատրաստելու անհրաժեշտությունը եւ մեր պատրաստակամությունն ու հոգեվիճակը։ Եւ քանի որ այդ իրավիճակն ընդհանուր առմամբ անծանոթ էր մեզ, մենք ենթադրում էինք, որ ամեն ինչ կարող է նախապես պլանավորածի պես չգնալ։
Այս ասվածից փորձենք առանձնացնել մի քանի կիրառելի կանոն․
– մինչ ճգնաժամի վայր մեկնելը քննարկեք ձեր հոգեբանական պատրաստվածությունը,
– քննարկեք, թե ինչ կարող է սպասվել ձեզ այնտեղ ոչ միայն ֆիզիկական, այլ նաեւ հոգեբանական անվտանգության առնչությամբ,
– հիշեցրեք ինքներդ ձեզ եւ թիմակիցներին, որ մշտապես պետք է հոգ տանել նախ ձեր մասին,
– նախապես պլանավորեք տեղից աշխատելու կանոնները,
– հստակեցրեք ձեր նպատակները,
– լուծեք խմբագրության հետ մշտական կապի խնդիրը։
Ընդունման կետեր մեկնելուց առաջ մենք տեղեկացված էինք, որ Հայաստան մտնող մարդիկ ապահովվում են ջրով, սննդով, առաջին անհրաժեշտության իրերով, իսկ ընդունման կետերում լուծվում էր նրանց ժամանակավոր կեցավայրի խնդիրը։ Բայց մարդկանց այդ մասշտաբների հոսքը, բնականաբար, աննախադեպ էր, եւ հընթացս որոշ բարդություններ էին առաջանում, օրինակ՝ մարդիկ կային, որ անվերջանալի հերթում օրերով սպասում էին՝ տանիք գտնելու հույսով։ Սա նշանակում էր, որ եթե մենք որոշեինք գիշերակացով աշխատել, ապա ամենայն հավանականությամբ նույնիսկ մեկ սենյակ գտնելու հարցը բարդ էր լինելու։
Գորիս եւ Վայք գնալուց առաջ մենք նախապես ամրագրել էինք գիշերը մնալու վարձով բնակարան եւ գտել տեղացի ծանոթներ, որոնք պատրաստ էին մեզ հյուրաընկալել տանը, բայց, հաշվի առնելով, որ առաջնահերթ էր տեղահանվածներին կեցավայրով ապահովելու հարցը, մեզ հետ վերցրել էինք ոչ միայն ջուր, չոր սնունդ, այլ նաեւ վրաններ եւ քնապարկեր, եթե դրսում գիշերելու անհրաժեշտություն լիներ։ Մենք խմբագրության տրամադրության տակ գտնվող մեքենայով էինք, որպեսզի ըստ անհրաժեշտության կարողանանք տեղից տեղ գնալ կամ վերադառնալ Երեւան։
Վայքի ընդունման կետում իրավիճակն, իհարկե, ծանր էր։ Մեր առաջ խնդիր էր դրված ոչ միայն տեսալուսանկարահանել, այլ փորձել շփվել մարդկանց հետ՝ հասկանալու նրանց կարիքները, ճշտելու՝ լուծվո՞ւմ են հարցերը, եւ, որ ամենակարեւորն է, պատմել նրանց պատմությունը։ Նման պատումները սովորաբար գրվում են մեր միջով անցնելուց հետո, եւ այդ «մարդ-մարդ հողակցումը» կարող է շատ ծանր ազդեցություն ունենալ։
Դրա համար տեղում աշխատող մեր փոքր թիմի անդամներով փորձում էինք նաեւ միմյանց նկատմամբ ուշադիր լինել, հետաքրքրվել որպիսության մասին, չմոռանալ սնվելու, հանգստանալու մասին։ Այդ ժամանակ դժվար էր միմյանց հետ հոգեբանական զրույցներ ունենալը կամ իրար կամ մյուսներին աջակցող խոսքեր գտնելը, ուստի մնում էր միայն լուռ ապրումակցումը։ Ինքներս փորձում էինք տեխնիկական ինչ-որ անսարքության կամ կենցաղային որեւէ հարցի ուղղությամբ շատ չկենտրոնանալ՝ հավելյալ լարում չավելացնելու համար։
Բացի դրանից՝ մենք աշխատում էինք հերթափոխով․ ընդունման կետերից աշխատող թիմը վերադառնում էր, նրան փոխարինում էր 2-3 հոգանոց մյուս թիմը, որպեսզի հանգստի, լարվածությունը թուլացնելու եւ սթրեսից դուրս գալու/անդադար սթրեսի մեջ չմնալու հնարավորություն լիներ։
Վայքի ընդունման կետում կատարվողն արդեն հրատապ չէր, այն շարունակական եւ միապաղաղ ընթացք էր։ Մթնոլորտը թեեւ ծանր էր, բայց իրավիճակը թույլ էր տալիս հերթափոխով, երբեմն միասին 10-15 րոպեով կտրվել աշխատանքից, այն պատկերներից, որոնց ականտես էինք լինում։
Նման իրավիճակներում հոգեբանական լարվածությունը նաեւ ֆիզիկական խոր հոգնածության զգոցողություն է առաջացնում։ Դուք կարող եք ողջ ընթացքում նստած լինել, բայց ձեզ թվա, թե անդադար վազել եք՝ ուսերին ծանր բեռ։ Դրա համար փորձեք պարբերաբար ժամանակ տրամադրել ինքներդ ձեզ․
– գտեք մի լուռ տարածք, նստեք հանգիստ, ողնաշարն՝ ուղիղ, առանց ձեռքերը խաչելու կամ սեղմելու կրծքին,
– սկսեք խոր շնչել, բայց ոչ թե կրծքավանդակով, այլ թոքերի ստորին հատվածով, որ ավելի մոտ է ստամոքսին,
– ինքներդ ձեզ սփոփեք, ասացեք, որ դուք ուժեղ եք, որ կարող եք, որ հանգիստ եք,
– եթե այլ մեկի աջակցության կարիքն ունենաք, դիմեք ձեր թիմակիցներին, խնդրեք, որ զրուցեն ձեզ հետ,
– փորձեք կենտրոնոնալ մի բանի վրա, որը կապված չէ սթրեսային այդ իրավիճակի հետ, վերհիշեք դրական բաներ։
Ստորեւ ներկայացնում ենք մի քանի շնչառական վարժություններ, որոնք կօգնեն հանդարտվել սթրեսային իրավիճակում։
Շնչառություն 4-7-8 – Այս մեթոդի դեպքում հարկավոր է չորս վայրկյան ներշնչել, 7 վայրկյան պահել շունչը, 8 վայրկյան արտաշնչել։ Չորս վայրկյանում հարկավոր է ներշնչել քթով՝ միաժամանակ լեզվի ծայրը հպելով վերին ատամնաշարի հետնամասին։ Հարկավոր է արտաշնչել բերանով՝ շուրթերը Օ տառի պես պահած, որ արտաշունչը շվոցի ձայն ունենա։ Այս վարժությունը հարկավոր է կրկնել 4-8 անգամ։
Շնչառություն 4-4-4-4 – Այս վարժության ժամանակ հարկավոր է ներշնչել քթով չորս վայրկյան, շունչը պահել չորս վայրկյան, արտաշնչել չորս վայրկյան, շունչը պահել չորս վայրկյան։ Մտքում պատկերացրեք քառանկյուն։ Ամեն քայլ արեք՝ մտքում պատկերացնելով, որ անցնում ենք այդ քառանկյան անկյունների վրայով։ Այս վարժությունը հարկավոր է անել 1-5 րոպե։
Ասիմետրիկ շնչառություն – Այս վարժության ժամանակ հարկավոր է քթով ներշնչել մինչեւ երկու վայրկյանում, ապա արտաշնչել երկար՝ մինչեւ ութ-տասը վայրկյանում։ Այս վարժությունը հարկավոր է կրկնել մի քանի րոպե։
Եթե դուք ցանկանում եք այս վարժություններն առաջարկել մեկ ուրիշին, առաջարկեք դրանք անել միասին։ Հոգեբան Օլգա Կրավցովան գրում է, որ մինչ շնչառական տեխնիկաներին անցնելը կարող եք զրուցակցին արտահայտել ձեր ապրումակցումը՝ ասելով, օրինակ, «ես տեսնում եմ, որ Ձեզ դժվար է խոսել այդ մասին, դա իսկապես ծանր թեմա է, եթե ուզում եք, միասին կարող ենք մի վարժություն անել, որը գուցե օգտակար լինի»։ Հոգեբանը խորհուրդ է տալիս խոր շունչ քաշել, արտաշնչել, ապա ինքներդ ձեզ կամ զրուցակցին տալ հետեւյալ հարցերը․
1․ Ի՞նչ 5 առարակներ եմ տեսնում հիմա․ կարելի է ընտրել մի կոնկրետ գույն ու նկատել/գտնել այդ գույնով հինգ առարկա։
2․ Ի՞նչ 4 առարկաներ կան, որոնց ես կարող եմ շոշափել, դիպչել հիմա․ օրինակ՝ հագուստ, տերեւ, սուրճի բաժակ եւ այլն։
3․ Ի՞նչ 3 ձայներ կան, որոնք ես լսում եմ հիմա․ օրինակ՝ մեքենայի շարժիչի ձայն, թռչունների ձայն, երաժշտություն։
4․ Ի՞նչ համ կարող եմ զգալ հիմա․ օրինակ՝ սուրճի, թեյի, ջրի, թխվածքաբլիթի։ Որոշակիորեն նկարագրեք այն։
Կրավցովան նշում է, որ ցանկալի է այս հարցերին բարձրաձայն պատասխանել, իսկ դրանց հերթականությունը կամ քանակը էական չէ։ Այս վարժությունը հնարավորություն կտա կարճ ժամանակով կտրվել բացասական զգացումներից ու տեղեկություններից։
Եթե ցանկանում եք արտասվել, ապա մի զսպեք արցունքները։ Տարբեր հոգեբաններ են խորհուրդ տալիս վերապրել կատարվածը, որպեսզի այն խոր հետքեր չթողնի։ Այսպես նաեւ իմ գործընկեր Միլենա Խաչիկյանի արձագանքն է եղել տեղահանությունը լուսաբանելիս։ Նա պատմում է․
«Դեպքի վայրում գտնվելու ժամանակ ինքնատիրապետման խնդիր չեմ ունեցել։ Այլ հարց է, թե ինչպես էի հետագայում դիմադրում սթրեսին։ Մենք գրեթե ողջ օրը գտնվում էինք Գորիսի կամ Կոռնիձորի հավաքակայանում եւ օրվա վերջ վերադառնում հյուրատուն՝ հավաքած բովանդակությունը գրի առնելու, մոնտաժելու կամ մշակելու համար։ Եվ այդ ժամանակ էր, որ գիտակցում էի, թե ինչի մեջ ենք, եւ թե ինչքան ողբերգական են պատմությունները, որ ներկայացնում ենք։ Այդ ժամանակ էր, որ սկսում էի արտասվել։ Արտասվել մինչեւ վերջ, որ այդ օրվա ցավը, կուտակված բացասական էներգիան միջիցս դուրս գային, եւ հաջորդ օրվա համար տեղ բացվեր։ Նաեւ՝ երաժշտություն էի լսում, փորձում խոսել մտերիմների հետ, թեեւ այդ ժամանակ թե՛ երգերը, թե՛ զրույցները հանգում էին նույն թեմային․․․»
Այն, ինչ տեսել եք, այն պատմությունները, որ լսել եք, կարող են հետք թողնել։ Դրա համար խոստովանեք ինքներդ ձեզ, թե ինչի միջով եք անցել։ Վերլուծեք այն ամենը, ինչը ձեզ ցավ է պատճառել։ Ձեզ մի նույնացրեք այն մարդկանց հետ, որոնց պատմությունները գրի եք առել։ Կենտրոնացեք ձեր առօրյայի, ձեր կյանքի վրա։ Ուշադրություն դարձրեք առողջ սնվելուն եւ քնի ռեժիմին, ֆիզիկական ակտիվությանը։
Ձեր փորձառության մասին գործընկերների հետ խոսելը կարող է օգտակար լինել ինչպես ձեր, այնպես էլ նրանց համար։ Ձեր զգացողությունների մասին զրուցեք մտերիմների հետ, ամեն ինչ ներսում մի կուտակեք։ Իսկ խոսել չկարողանալու դեպքում մասնագետները խորհուրդ են տալիս գրի առնել մտքերը։ Գտեք զբաղմունքներ, որոնք հաճելի են ձեզ։
Այն, ինչ վերապրել եք, ձեւակերպեք հստակ՝ ինչ եմ տեսել, ինչն է ինձ անհանգստացրել, ինչն է տագնապ արթնացրել ինձ մոտ եւ այլն։ Հստակ նկարագրություն գտեք ձեր զգացմունքներին եւ վիճակին, դա կօգնի ավելի լավ հասկանալ ինքներդ ձեզ։
Կան մի քանի նշաններ, որոնք խոսում են այն մասին, որ մարդը հոգեբանական ծանր վիճակում է (այս տեքստում մենք հիմնականում խուսափում ենք գրել մասնագիտական տերմիններ, այդ պատճառով կիրառում ենք հոգեբանական ծանր վիճակ կամ սթրեսային վիճակ կապակցությունները)․
– անձը կարծես նման չէ ինքն իրեն, դարձել է ինքնամփոփ եւ լռակյաց, կամ հակառակը՝ անընդհատ խոսում է տեղի ունեցածի մասին,
– դարձել է դյուրագրգիռ եւ հուզական,
– հաճախ խոսում է մեղքի զգացման մասին,
– սովորականից ավելի հաճախ է վատառողջ լինում,
– պարբերաբար ուշանում է աշխատանքից կամ չի ներկայանում, կամ էլ ընդհակառակը՝ իրեն ծանրաբեռնում է հավելյալ աշխատանքով,
– անուշադիր է դարձել, կորցրել է հետաքրքրությունը շատ բաների հանդեպ եւ այլն։
Այս ազդակներին պետք է մոտենալ աչալրջորեն։ Երբեք մի խորշեք դիմել մասնագետի օգնությանը, եթե հասկանում եք, որ սթրեսն ինքնուրույն հաղթահարելը դժվար է տրվում։
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.